Abstract
Luis Humberto Salgado was a mediator between tradition and the modernist trends of his time, innovating academic musical nationalism inspired by Ecuadorian folklore with the twelve-tone technique. Based on a selection of his works for piano, symphony orchestra, and chamber ensembles, this article examines Salgado's eclectic style, which idiosyncratically fuses elements of the twelve-tone system with the Andean pentaphonic scale, Ecuadorian vernacular rhythms, contrapuntal forms of the baroque, and stylistic features of various historical periods of European concert music.
References
Archivo Histórico del Ministerio de Cultura y Patrimonio (AH-MCYP), Fondo Musical Luis H. Salgado FM0033. (1941) La Consagración de las Vírgenes del Sol: Concierto programático para piano y orquesta (manuscrito).
AH-MCYP, Fondo Musical Luis H. Salgado FM0033. (1943) Cuarteto de Cuerdas No. 1 en La bemol mayor (manuscrito).
AH-MCYP, Fondo Musical Luis H. Salgado FM0033. (1944). Sanjuanito Futurista. Microdanza
para piano (manuscrito).
AH-MCYP, Fondo Musical Luis H. Salgado FM0033. (1955). Tercera Sinfonía A.D.H.G.E. en Re mayor (manuscrito).
AH-MCYP, Fondo Musical Luis H. Salgado FM0033. (1958). Quinteto para instrumentos de aliento (manuscrito).
Corrado, Omar. (2012). Vanguardias al Sur: La música de Juan Carlos Paz, Buenos Aires, 1897-1972. La Habana: Casa de las Américas.
Fugellie, Daniela. (2018). “¿El ‘embajador de Schoenberg’ en Sudamérica? Francisco Curt Lange como promotor de la música de vanguardia (1933-1953)”, Latin American Music Review, 39, No. 1, pp. 53-88.
Guerrero Gutiérrez, Pablo. (2001-2002). Enciclopedia de la Música Ecuatoriana. Tomo I. Quito: Corporación Musicológica Ecuatoriana CONMUSICA y Archivo Sonoro de la Música Ecuatoriana.
Lange, Francisco Curt, ed. 1938. Boletín Latino Americano de Música, Vol. 4. Bogotá, Colombia.
Madrid, Alejandro. (2015). “Renovation, Rupture, and Restoration. The Modernist Musical
Experience in Latin America.” The Modernist World, eds. Ross, Stephen y Alana Lindgren. New York: Routledge.
Rodas, Arturo. (1989). Opus 31. Quito: Banco Central del Ecuador.
Rodríguez Castelo, Hernán. (1970). “Luis Humberto Salgado, por él mismo”. El Tiempo, Quito, 26 de julio 1970, pp. 20 y 23.
Ross, Stephen y Alana Lindgren. (2015). “Introduction”, The Modernist World. New York:
Routledge.
Salgado, Luis H. (1952). Música vernácula ecuatoriana. Microestudio. Quito: Casa de la
Cultura Ecuatoriana.
_________ (s/f). “La dialéctica en los sistemas musicales”. El Comercio.
_________ (s/f). “Politécnica”. El Comercio.
Slonimsky, Nicolás. (1938). “Problemas de la música moderna”. Boletín Latinoamericano de Música. Vol. 4, pp. 851-856. Bogotá.
––––––––– (1949). “Syncretism”. Music since 1900. London: J.M. Dent, pp. 1496.
Wong Cruz, K. (2004). Luis Humberto Salgado: Un quijote de la música. Quito: Banco Central del Ecuador y Casa de la Cultura Ecuatoriana.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Neuma (Talca)