Abstract
This article analyzes how the Chilean premiere of Wagner’s Lohengrin was experienced with great public expectation, marked by a pronounced presence of the press, which praised both the work and its performance. We argue that the premiere took place within a complex process of profound admiration for Europe, leaded by the Chilean oligarchy, who envisioned an ideal of progress for the country, drawn precisely from the European example. We will see how one of Wagner’s most frequently performed operas contributed to this pursuit of progress, always with Europe as the main reference.
References
Acuña, Gladys (2016). “Breve Historia del Departamento de Educación Básica de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (1969 – 2012)”, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. http://www.umce.cl/index.php/universidad/institucionalidad/historia
Álvarez, Orlando (2014). Ópera en Chile. Ciento ochenta y seis años de historia (1827- 2013). Santiago de Chile: Editorial El Mercurio Aguilar.
Álvarez, Rosario (2007). Teatro Municipal de Santiago: 150 años. Santiago de Chile: Quebecor World Chile.
Barría, Diego (2018). “La reforma constitucional y financiera de Balmaceda durante la crisis política chilena, 1890-1891”, Revista Chilena de Derecho, 45(3), pp. 571-596. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34372018000300571
Botstein, Leon (2006). “Music in History: The Perils of Method in Reception History: The Musical Quarterly; Notes from the Editor”, The Musical Quarterly, 89, (1), pp. 1-16. https://doi.org/10.1093/musqtl/gdk013
Cánepa, Mario (1976). La ópera en Chile. Santiago de Chile: Editorial del Pacífico.
El Ferrocarril, “Teatros. Lohengrin” (octubre 18 de 1889).
Farías, Miguel (2013). “Pretensiones culturales de la oligarquía chilena en el siglo XIX, el caso de la ópera”, Neuma, Revista de Música y Docencia Musical, (2), pp. 110-132. https://neumadev.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/80
Glünch (1889). Revista de Bellas Artes, 1(1), pp. 74-78.
Kippenberg, Burkhard (2001). “Minnesang”, Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18741
La Época, “Teatro Municipal” (octubre 17 de 1889).
La Libertad Electoral, “En el Municipal se cantó Fausto” (octubre 16 de 1889).
La Libertad Electoral, “El estreno de “Lohengrin” (octubre 18 de 1889).
La Libertad Electoral, “En el Santiago. Beneficio de los señores Antonietti i Savelli - “Lohengrin” (octubre 19 de 1889).
Meier, Collen L. (2009). “Elsa’s Dream: Inspiration and Musical Development in Richard Wagner’s Lohengrin”, Proyecto Creativo para optar al grado de Master of Music. Balls State University. https://cardinalscholar.bsu.edu/server/api/core/bitstreams/8e842d0d-1536-4400-9e17-e522eef1b86b/content
Meyer, Stephen C. (2008). “Sound Recording and the End of the Italian Lohengrin”, Cambridge Opera Journal, 20(1), pp. 1-24. https://doi.org/10.1017/S0954586708002383
Millington, Barry (2006). The New Grove Guide to Wagner and his Operas, Nueva York: Oxford University Press.
Muñoz Vergara, Hugo (2022). La recepción discursiva de la figura y obra de Richard Wagner en América Latina durante el siglo XIX: el estreno de su ópera Lohengrin en el Teatro Municipal de Santiago en 1889, Tesis para optar al grado de Magíster en Artes, mención Música. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://doi.org/10.7764/tesisUC/ART/64355
Paoletti, Matteo (2020). “La red de empresarios europeos en Buenos Aires (1810-1925). Algunas consideraciones preliminares”, Revista Argentina de Musicología, 21(1), pp. 51-76. https://www.ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/304
Parvex, Guillermo (2020). El Rey del Salitre que derrotó a Balmaceda. Santiago de Chile: Penguin Random House.
Pereira Salas, Eugenio (1957). Historia de la música en Chile (1850 – 1900). Santiago de Chile: Publicaciones de la Universidad de Chile.
Torres, Rondy (2012). “Tras las huellas armoniosas de una compañía lírica: La Rossi-D’Achiardi en Bogotá”, Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, (26), pp. 161-200. https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/6038
Vella, Francesca (2018). “(De)railing Mobility: Opera, Stasis, and Locomotion on Late- Nineteenth-Century Italian Tracks.” The Opera Quarterly, 34(1), pp. 3-28. https://doi.org/10.1093/oq/kby005

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Neuma (Talca)

